Zoeken in deze blog

vrijdag 1 oktober 2021

Artikelmarketing voor kunstenaars

Artikelmarketing voor kunstenaars


    Goede artikelen zijn van groot belang voor kunstenaars die zichtbaar willen zijn en omzet willen maken;

    Traditionele tekstbureau's zijn duur en missen de vakkennis;

    Team Jetje heeft de kennis en een aan de kunstwereld aangepaste werkwijze.


Artikelmarketing heeft veel mogelijkheden

Wat is artikelmarketing?

Artikelmarketing is het schrijven van veel artikelen van een goede kwaliteit, bij voorkeur over onderwerpen, waar nog niet al te veel op internet over geschreven is. Met die artikelen promoten we onszelf als schrijver en als iemand die weet waarover hij of zij het heeft. Dat we als bedrijf ook wel goed zullen zijn volgt dan vanzelf wel. Een vreemd verschijnsel misschien maar het werkt wel degelijk. Het wordt het halo-effect genoemd.

Gebruik het halo-effect

Als we dus gaan kijken naar de wereld van de beeldende kunst, dan zal een kunstenaar die goede en duidelijke artikelen weet te schrijven, al snel ook voor goede kunstenaar worden versleten. Dat verschijnsel om iemand te beoordelen op basis van niet-relevante factoren wordt overigens het halo-effect genoemd. Het halo-effect is heel belangrijk bij beeldvorming.

Artikelmarketing heeft niets met reclame te maken

Artikelmarketing heeft niets maar dan ook niets met het direct maken van reclame te maken. Sterker nog, er komt geen link naar je bedrijf in het artikel terecht, tenzij je anderen toestemming geeft om een ongewijzigde kopie van jouw verhaal zelf te publiceren. Dan heeft je artikel wel degelijk waarde als een vorm van reclame en is een link van belang. Maak desnoods twee versies, een versie mét en een versie zonder een link er in.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor presentatie

Artikelmarketing is min of meer een onderdeel van contentmarketing. En dus is het niet vreemd als we onze artikelen ook gaan presenteren in andere contentvormen. 

Voorbeelden van contentvormen:

  • We lezen ons artikel voor en maken er een podcast van;
  • We zetten ons artikel om in een serie tips of oneliners en publiceren die weer elders;
  • We lezen ons artikel voor op camera en maken er een vlog van voor Facebook, Instagram of YouTube;
  • We publiceren ons artikel op ons weblog of op een speciale artikelenpagina op onze website;
  • We publiceren ons artikel op allerlei social media zoals: Facebook, Mewe, Friendweb, Instagram en dergelijke;
  • We nemen het artikel op in onze nieuwsbrieven;
  • We verkopen het artikel zonder vermelding van de auteur, zodat een ander het onder eigen naam kan plaatsen (zogenaamde PLR benadering);
  • We maken een powerpoint presentatie van het artikel, zetten die om naar video en plaatsen het op YouTube of Vimeo;
  • We bundelen een aantal artikelen tot een e-book dat we weggeven als reclame of in PDF-formaat verkopen;
  • En ga zo maar door...

Artikelen vormen een prima investering

Artikelen zijn zoals je ziet een uitstekende investering, die veelzijdig inzetbaar is om als kunstenaar aan je naamsbekendheid en je zichtbaarheid te werken. De kosten die je eventueel maakt door je artikelen te laten schrijven, verdienen zichzelf waarschijnlijk dik terug. Zelf schrijven is aan te raden om je artikelen zo authentiek mogelijk te maken. Maar lukt dat niet, dan is een ghostwriter die een beetje jouw stijl imiteert, zeker aan te raden om snel aan voldoende materiaal te komen.

En hoe nu verder?





 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten