Zoeken in deze blog

zondag 3 oktober 2021

Copywriting voor kunstenaars

 

Copywriting voor kunstenaars


    Copywriting, het schrijven met als doel om iets te verkopen of op een andere manier gedaan te krijgen, is een vak apart;

    Copywriting is heel anders dan het schrijven van content, dat veel meer gericht is op het wekken van interesse en opbouwen van vertrouwen;

    Copywriting richt zich echt op het aanzetten van de lezers tot een door ons gewenste actie.

Jetje stelt vragen voor de copywriters

Wat is copywriting?


Het schrijven van content is bedoeld om een vertrouwensband met je toekomstige klanten op te bouwen. En uiteraard om de goede verhoudingen met je actuele klanten in stand te houden. De sfeer is bij contentachtige teksten altijd vriendelijk en informeel. 

Bij copywriting is dat heel anders. Bij copywriting wil je de klant echt overhalen om iets voor je te doen. Je lezer moet een actie gaan nemen. Die actie kan bijvoorbeeld het doen van een aankoop bij jou zijn. Of je wilt graag dat hij zich in gaat schrijven op je mailinglijst of iets dergelijks. 

Copywriting komt neer op het schrijven van krachtige verkoopteksten. En die teksten moeten aan heel wat eisen voldoen. Overigens spreekt men in vakjargon van "copy". 

Een copywriter schrijft copy. Zo eenvoudig is de terminologie. Maar het werk van de copywriter is aanzienlijk minder eenvoudig.

Bij copywriting telt echt elk woord

Speelt bij het schrijven van content de omvang niet echt een doorslaggevende rol, bij copywriting telt elk woord. Elk woord heeft een functie. En nog erger, het woord moet bij voorkeur weer weg kunnen, want de zinnen zijn bij copywriting zo kort mogelijk. Maar het moet wel genoeg zijn om het de lezer te laten begrijpen. 

Dat vraagt om een lastige balans in de teksten. Bij te weinig tekst kun je je argumenten niet lekker naar voren brengen en bij te veel tekst haakt de lezer verveeld weer af.

De juiste emotie zien te wekken is het belangrijkste

Elke zin bij goed geschreven verkooptekst is bedoeld, om een emotie bij de lezer los te maken. Elk woord speelt daar een rol bij. Die lezer moet zichzelf voor zich gaan zien. En wel met jouw product al in zijn bezit. En dan moet hij in gedachten voor zich zien hoe gelukkig hij geworden is. En hoe jouw product de eventuele problemen die hij had, als sneeuw voor de zon heeft laten verdwijnen. 

Klinkt goed, nietwaar? Ja, zo moet die mogelijke klant dat ook zien. Ook voor hem of haar moet het goed gaan voelen. Copywriting komt dan ook vaak neer op het zorgen voor beelden in de geest van de lezer.

Copywriting is niet echt eenvoudig

Copywriting is één van de lastigste vakken op schrijfgebied die er is. Het is iets dat je vooral leert in de praktijk. Je leert op een cursus of uit een boek natuurlijk de theorie en de grondbeginselen, maar door het echt veel te doen ga je het vak pas leren. 

En ook dan is het nog steeds een kwestie van vallen en weer opstaan.

Zelf copy gaan schrijven? Ga dan gewoon beginnen

Of je als kunstenaar zelf je copywriting wilt gaan doen is natuurlijk helemaal aan jou. Wil je het zelf goed gaan leren, volg dan eerst een korte cursus of lees een paar boeken met de theorie achter copywriting. Het bezit van een beetje basiskennis is beslist wel aan te raden. En ga daarna lekker aan de gang. Wil je geen extra zorgen aan je hoofd en wil je lekker doorgaan met je werk als kunstenaar? Besteed het schrijven van je verkoopteksten dan uit. Dat voorkomt heel wat kopzorgen.  

En hoe nu verder?








 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten