Zoeken in deze blog

vrijdag 1 oktober 2021

White papers voor kunstenaars

 White papers voor kunstenaars

 

    White papers zijn van groot belang voor kunstenaars die zichtbaar willen zijn en omzet willen maken;

    Traditionele tekstbureau's zijn duur en missen de kennis van de kunstwereld;

    Team Jetje heeft de kennis en een aan de kunstwereld aangepaste werkwijze.

Jetje werkt aan een white paper

Wat is een white paper?

Even een raadseltje: Het is omvangrijker dan een artikel, maar veel dunner dan een boek. Wat is dat? Het antwoord is simpel, het is een zogenaamd white paper waar geen echt mooie Nederlandse vertaling voor is.

Een goede indruk geven is het doel van een white paper

Het doel van een white paper is hetzelfde als het doel van andere content. Een white paper is bedoeld om kopers voor je kunstwerken te lokken en tot aankoop te motiveren, maar dan niet met reclame. Een white paper is ideaal om weg te geven aan kijkers en bezoekers met interesse in je werk als kunstenaar. Door de beperkte omvang is een white paper gemakkelijk en voordelig te verspreiden en te versturen. Belangrijk bij een white paper is, dat de lezer er iets van leren kan.
 

Nooit, maar dan ook nooit, reclame invoegen

En het is even belangrijk dat hij niet moet lezen hoe goed je bedrijf is, of hoe goed jij bent als kunstenaar. Want dan ben je niet goed bezig, al denk je misschien van wel. Reclame en promotie zijn volledig uit den boze in white papers. Zou je het toch doen, dan kun je er zeker van zijn dat de lezer het white paper als ongewenste reclame weg legt en dat je een kras op je imago hebt opgelopen. En dat is natuurlijk wel het allerlaatste dat we willen, nietwaar?
 

Het aantal onderwerpen is enorm

Net als bij artikelen en e-boeken is het aantal theoretische onderwerpen om over te schrijven, zeker in de beeldende kunst, bijna onbeperkt. Technieken, kunstrichtingen, kunstgeschiedenis, musea, kunstenaars, exposities...Het aantal onderwerpen is inderdaad eindeloos.

Uitbesteden kan een goede oplossing zijn

Ook hier geldt weer dat je als kunstenaar wel de moeite moet willen nemen om er voor te gaan zitten om een white paper te produceren. Want een goed white paper schrijven kost best wel veel tijd. Meer tijd dan je er waarschijnlijk beschikbaar voor hebt. En dan is uitbesteden altijd handig, nietwaar. Kijk wat dat betreft ook eens wat Team Jetje je op dat punt te bieden heeft, want die richten zich juist op jouw vakgebied. Het vakgebied van de beeldende kunst.

En hoe nu verder?





 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten