Zoeken in deze blog

zondag 3 oktober 2021

Payoffs en slogans voor kunstenaars

 Payoffs en slogans voor kunstenaars

    Een goede payoff is heel belangrijk, omdat hij meer zegt over je werk en je bedrijf dan alleen je naam;

    Vaak blijft een goede payoff beter hangen bij de klant dan de naam van het bedrijf;

    Het maken van een slogan is lastig, maar is vaak goed uit te besteden.

Jetje maakt een payoff

Wat zijn payoffs en slogans?

Een payoff of slogan is een extra toevoeging aan de naam van een bedrijf. Een soort van tweede titel, zou je kunnen zeggen. Samen met de naam moet de payoff volkomen duidelijk maken wat het bedrijf doet en waar het voor staat. 

Een payoff is juist voor kunstenaars belangrijk

Een kunstenaar moet opvallen om bekend te worden. Dat opvallen lukt niet met je naam of een vermelding dat je "beeldend kunstenaar" bent. Die zijn er nog 400.000 in Nederland. Nee, dan moet je iets hebben dat net iets meer over je weet te vertellen en dat is die payoff. Denk aan iets als "voor zeegezichten waar je de branding hoort." Dat een goede payoff professioneel overkomt en alleen al daarmee aan je zichtbaarheid werkt, is logisch.

"Even Apeldoorn bellen"

Een voorbeeld van een slogan die bijna iedereen kent is "Even Apeldoorn bellen" van de verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer. Hoewel nergens uit blijkt dat het hier om een verzekeraar gaat, weet bijna iedereen dat te melden. Wat wel minder bekend is, is om welke verzekeraar het gaat. Dat is altijd een risico bij werken met een payoff. Die kan bekender worden dan het bedrijf. Laten we nog eens naar een voorbeeld kijken:

"De plek waar je je thuis voelt"

Een ander voorbeeld is de woningbouwvereniging STEK in Lisse die de slogan "De plek waar je je thuis voelt" hanteerde. Dat legt wel een goede link naar wonen. Maar benadrukt ook het goede wonen. Wonen in een huis wat als een thuis aanvoelt. Wonen in een huis en een omgeving waarin je je thuis voelt.

Een slogan bedenken is lastig en vaak specialistenwerk

Het bedenken van een goede payoff of slogan is lastig. Het vraagt veel energie en je moet er ook wel een bepaalde handigheid in hebben. En een manier van denken die echt alle kanten op gaat. Ook voor een kunstenaar kan een payoff of slogan als al gezegd goed werken om op te vallen tussen de enorme hoeveelheid kunst producerende collega's.

Het ontwikkelen van een goede payoff wordt vaak uitbesteed. Juist omdat het toch een vreemde manier van denken vraagt, waar niet iedereen zomaar over beschikt. Heb je geen zin om het uit te besteden, kijk dan eens bij de boeken en white papers op dit weblog hoe je verder kunt komen.

En hoe nu verder?





 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten