Zoeken in deze blog

zondag 3 oktober 2021

Advertorials voor kunstenaars

 

Advertorials voor kunstenaars


    Advertorials kunnen heel handig zijn om als kunstenaar nog beter zichtbaar te worden;

    Advertorials zijn acceptabeler voor veel mensen dan advertenties;

    Vaak valt er met de redactie van een huis-aan-huis blad op het gebied van advertorials ook wel wat te regelen.

Jetje schrijft aan een advertorial

Wat is een goede advertorial?

Een advertorial is in feite een grote advertentie. Alleen is het een advertentie die niet gemakkelijk als zodanig te herkennen is. Een advertorial past naadloos in een krant of tijdschrift.  Een advertorial lijkt daar zelfs een onderdeel van te zijn. Een heel groot verschil is direct al, dat een advertorial niet echt als een advertentie overkomt. Een advertorial lijkt vaak zelfs niet eens op een advertentie.

Een advertorial is in feite gewoon een betaalde bijdrage

Soms schrijft iemand een periodiek stuk in een krant, vaak vanuit een specialisatie. Meestal staat er dan wel ergens in heel kleine lettertjes dat het om een betaalde bijdrage gaat. 

Dus de advertorial is dan wel een min of meer redactioneel stuk, maar dan wel met betaling door de schrijver voor het plaatsen van zijn stuk.

Een advertorial zorgt voor een bepaald imago

De krant vangt dus wel degelijk geld voor het beschikbaar stellen van ruimte. Net als bij contentmarketing in een internetomgeving is een advertorial vooral bedoeld, voor het zorgen voor een bepaald positief imago. 

Een goede advertorial kan namelijk heel positief afstralen op de schrijver van het artikel, die als deskundig op het onderwerp gezien kan worden. En dat is dan natuurlijk een prima indirecte reclame. 

Een goede advertorial is dan ook sterk voorlichtend van aard. De lezer leert er iets van en heeft er dus ook iets aan.

Een advertorial kan compleet aangeleverd worden

Soms worden advertorials door de redactie geschreven, maar gewoon compleet aanleveren kan in het algemeen ook wel. Dan zijn we dus zelf verantwoordelijk voor het schrijven van het artikel en de kwaliteit van de feitelijke inhoud. Dat het schrijven van een goede advertorial geen schrijfklusje voor een beginner is, lijkt wel duidelijk. En dus wordt het schrijven van een advertorial vaak niet zelf gedaan. maar uitbesteed. Uitbesteden is op zich echt wel iets om serieus te overwegen.

Het voordeel ten opzichte van een persbericht is, dat de advertorial altijd geplaatst wordt

Kunstenaars kunnen door het schrijven en aanleveren van een advertorial uitstekend aandacht voor hun werk vragen. Bijvoorbeeld door een advertorial aan te leveren aan een krant bij een expositie waar je werkt te bekijken en te kopen valt. Omdat er betaling aan een advertorial te pas komt, zal deze altijd wel geplaatst worden, in tegenstelling tot een persbericht, waarbij je maar af moet wachten of dat geplaatst wordt of niet. Maar een advertorial geeft je voor je investering wel een enorme hoeveelheid aandacht. 

Het kan dus nooit kwaad om eens naar de mogelijkheden en prijzen voor het plaatsen van een advertorial in een lokaal tijdschrift te informeren.

Indirect voordeel van een advertorial

Bedenk ook dat het "voor wat hoort wat" principe ook in de krantenwereld speelt. Als je regelmatig een betaalde advertentie of een advertorial plaatst, dan mag je ook wel wat meer belangstelling van die krant voor je werk en andere bezigheden verwachten. En in de praktijk gebeurt dat ook wel. 

En dus heeft het plaatsen van een advertorial zo ook nog een indirect voordeel.

En hoe nu verder?







 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten