Zoeken in deze blog

zondag 3 oktober 2021

Persberichten schrijven voor kunstenaars

Persberichten schrijven voor kunstenaars

    Persberichten schrijven is één ding, een persbericht geplaatst krijgen is iets heel anders;

    Er zijn veel mogelijkheden om het schrijven van een persbericht NIET goed te doen;


  Het schrijven van een goed persbericht is prima uit te besteden.

Jetje checkt een persbericht



Persberichten zijn niet gemakkelijk geplaatst te krijgen

Het schrijven van een persbericht is een kunst apart. Het schrijven van een persbericht dat ook nog eens geplaatst wordt, is een nog veel grotere kunst. Een goed persbericht moet aan een flink aantal eisen voldoen om geplaatst te worden. Maar met een lapje tekst dat aan de juiste regels voldoet, zijn we er nog niet. Er zijn nogal wat fouten die we bij het opzetten van een persbericht kunnen maken. Onderschat dat niet. Vaak is het nog meer de voorbereiding, dan het insturen van het persbericht zelf.

Bouw een band op met de media

Want het is van belang om via informele contacten toch een soort van band op te bouwen met journalisten. Dat betekent ook eens een bak koffie drinken op een informele wijze. Het gunnen van een primeur is ook altijd iets dat gewaardeerd wordt.

Eens een keertje adverteren helpt ook 

Officieel is de marketingafdeling van een krant altijd volledig losgekoppeld van de redactie om belangenverstrengeling te voorkomen. In de praktijk is het toch wel zo, dat als je regelmatig adverteert, dat je persbericht ook wel wat welwillender wordt bekeken. Dus stuur nooit plompverloren een persbericht naar een krant, die je verder niet kent en waar men ook nog nooit van jou gehoord heeft!

Houd vol, want de aanhouder wint 

Ook is het zo dat de aanhouder wel wint, zeker als je met inhoudelijk goede persberichten komt. Uiteindelijk ontstaat er toch wel een soort nieuwsgierigheid. Zorg er daarom altijd voor dat er ergens op een website achtergrondmateriaal staat. Denk aan teksten, een biografie, een missionstatement, een visionstatement,  een paar kwalitatief goede foto's van voldoende omvang (in pixels) en dergelijke. 

Mocht iemand bij de krantenredactie het idee hebben om iets over je te schrijven, dan heeft hij of zij in elk geval een goede basis voor een eigen verhaal. Telefoonnummer en e-mailadres voor verdere inlichtingen mogen natuurlijk ook nooit ontbreken. 

En hoe nu verder?





 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten