Zoeken in deze blog

zondag 3 oktober 2021

Missionstatement voor kunstenaars

Missionstatement voor kunstenaars


    Een missionstatement vertelt de wereld waarom je doet wat je doet als kunstenaar;

    Het bezit van een missionstatement is goed voor de zichtbaarheid en het imago van een kunstenaar. Het bezit zorgt dat je professioneel overkomt;

    Blijf altijd concreet en voorkom al te zweverig taalgebruik. Dat werkt namelijk totaal niet.

Jetje typt een missionstatement

Wat is een missionstatement

Een missionstatement vertelt de wereld waarom we doen wat we doen. Klinkt simpel? Toch is dat wel de basis. Een missionstatement beschrijft je drijfveren en je motivatie. Zowel als persoon, als bedrijf. Ook bij kunstenaars komen we het missionstatement soms tegen. En dat is goed. Het geeft aan wat jou als kunstenaar onderscheidt van andere kunstenaars. En dat is weer van groot belang voor je zichtbaarheid en je imago.

Een goed missionstatement is kort maar krachtig. Een probleem is vaak dat missionstatements zeker bij grote bedrijven enorm wollig en zweverig zijn en daarmee in feite volkomen overbodig en zinloos.

Trap als kleine ondernemer of zelfstandige niet in die val en voorkom al te veel gezweef. Vertel gewoon recht uit het hart waarom je iets doet. En dat hoeft echt geen boven alle kritiek verheven doel te zijn. Als je kunstenaar bent geworden, omdat je er goed in bent en het leuk vindt dan is dat toch prima? Maar er is vrijwel altijd meer van te zeggen.

Natuurlijk kun je zelf een missionstatement in elkaar knutselen. Daar zijn best handleidingen, boeken of zelfs workshops voor te vinden. Maar ook uitbesteden kan goed werken, omdat daar meer ervaring met goed formuleren aanwezig is. Meestal wordt er dan een missionstatement geschreven op basis van een interview met de kunstenaar.

Je missionstatement moet daarna een plek krijgen op alles wat je maar gebruikt voor je promotie. Als signature in je e-mails, op je website of weblog, in folders of brochures, gewoon op een kaart die je neerlegt bij een expositie, zodat men die mee kan nemen. Het aantal toepassingen is legio en investeren in een missionstatement is dan ook zeker verantwoord.


Terug naar de hoofdpagina van Team Jetje als je meer wilt weten over andere marketingtechnieken;
Ga naar het weblog over het missionstatement;
Ga naar het boek over het missionstatement;
Ga naar de white paper over het missionstatement;
Ga naar de workshop over het missionstatement;
Ga naar de mogelijkheden om het schrijven van het missionstatement uit te besteden.





 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten